Saturday, December 08, 2007

Πετάει, πετάει ο... κρατισμός;



Τα επιχειρήματα έχουν ξανακουστεί, είναι πλέον κοινότοπα και δεν αιφνιδιάζουν κανένα. Κάθε φορά που έρχεται η ώρα να απαλλαγεί ο κρατικός προϋπολογισμός από μία ετήσια επιβάρυνση εκατοντάδων εκατομμυρίων €, τα ίδια και τα ίδια θα ειπωθούν ξανά και ξανά, σε μια στρεψόδικη απόπειρα να παρουσιαστεί για πολλοστή φορά το άσπρο μαύρο, ο ήλιος να ανατέλλει από την δύση και η σελήνη να είναι τετράγωνη.



Ο στόχος προφανής: να αναβληθεί για μια ακόμη φορά η εκκαθάριση - ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής (γιατί να ματαιωθεί αποκλείεται, εκτός αν νεκραναστηθεί εν Ελλάδι ο μπολσεβικισμός και υψωθεί νέο παραπέτασμα, εις προστασίαν της νεοπαγούς σοσιαλιστικής οάσεως από την αιμοβόρα καπιταλιστική Δύση).

Προηγήθηκαν δεκαετίες απραξίας και ημιτελών προσπαθειών. Πολιτικοί και από τα δύο κόμματα εξουσίας, σιωπηλώς ή μεγαλοφώνως, κατά καιρούς ομολόγησαν ότι λύση για τον «Εθνικό Αερομεταφορέα» θα ήταν μόνον η ιδιωτικοποίηση. Διαπίστωση που δεν συνιστά πρωτοτυπία, αφού είναι η υποχρεωτική οδός την οποία ακολούθησαν πολλές άλλες κρατικές αεροπορικές εταιρείες σε δυσχέρεια, στους κόλπους της Ευρωπαϊκής Ενώσεως. Κάποιες από αυτές (πχ. Air France) με την ιδιωτικοποίηση, γενναίες αλλαγές και συμμαχίες διατήρησαν την ηγεμονική θέση τους στις αερομεταφορές, κάποιες αναγκάστηκαν να πωλήσουν τις υλικές αξίες τους και να κλείσουν (πχ. Sabena και πολλές μικρότερου μεγέθους), μερικές πέρασαν σε άλλα χέρια και μετασχηματίστηκαν μετά από ρευστοποίηση (πχ. Swissair) και άλλες βρίσκονται σήμερα σε διαδικασία ιδιωτικοποίησης (πχ. Alitalia). Σε ορισμένες περιπτώσεις, τις ρευστοποιήσεις ακολούθησαν δίκες που εξέτασαν την ευθύνη παραγόντων των εταιρειών αλλά και τραπεζικών στελεχών στις χρεωκοπίες, αλλά η επίθεση της 09-11 στους Διδύμους Πύργους φαίνεται να έπαιξε αποφασιστικό ρόλο στην ατυχή κατάληξη πολλών από τις εταιρείες του κλάδου.

Στην δική μας, βέβαια, Ολυμπιακή πρόσθετο ρόλο (αν όχι τον κυρίαρχο) έπαιξε η χρησιμοποίησή της για ρουσφετολογικούς διορισμούς, η άσκηση "κοινωνικής πολιτικής" διά μέσου της εταιρείας (ειπώθηκε ότι εκρατείτο η τιμή του ναύλου για την διαδρομή Αθήνα Ηράκλειο καθηλωμένη στις 1.500 δρχ., την εποχή κατά την οποία με το πλοίο η ίδια διαδρομή κόστιζε 4.500 δρχ.!), η δωρεάν παροχή υπηρεσιών προς κομματικά στελέχη και μεταφερόμενους ετεροδημότες ψηφοφόρους και, βέβαια, η εξασφάλιση, στο πολυάριθμο προσωπικό, συνθηκών εργασίας προνομιακών εν σχέσει με τον ιδιωτικό τομέα (κάτι που είναι γεγονός γενικότερα στον ελληνικό στενό και ευρύ Δημόσιο Τομέα, αφού λειτουργεί ως παραδεισιακός εργασιακός προορισμός για τα «πρωτότοκα παιδιά» της Ελλάδος). Υπόνοιες για λεηλασία της από διοικήσεις έχουν επίσης διατυπωθεί.

Πλην, κάθε απόπειρα προς (την μόνη παραδεκτή επί δυτικοευρωπαϊκού εδάφους) λύση του αδιεξόδου για την δική μας Ολυμπιακή προσέκρουσε στις αντιδράσεις των σωματείων των εργαζομένων καθώς και του πολιτικού (ΚΚΕ, ΣΥΝ) και ιδεολογικού (ψηφοφόροι ΚΚΕ, ΣΥΝ, ΠΑΣΟΚ και.... βάλε) βραχίονα της εδώ Αριστεράς. Συνδικαλιστικός μαξιμαλισμός συνδυασμένος με απειλή δυναμικών κινητοποιήσεων έκαναν έτσι ώστε η αναβολή να είναι η μόνιμη επωδός, εν όψει συγκρούσεων και πολιτικού κόστους.

Τι λέγεται (για πολλοστή φορά) και πάλι εναντίον της υποχρεωτικής και αναπόφευκτης (αυτή τη φορά) εκκαθάρισης;

(1) Η Ολυμπιακή δεν είναι χρεωκοπημένη. Αν το κράτος της καταβάλει τα χρήματα που της χρωστά, θα είναι κερδοφόρος. Προοδευτικώς και αθορύβως η Ολυμπιακή εξυγιαίνεται.

Ιστορίες για (ημεδαπούς) αγρίους. Ο ποταμός Πακτωλός να εκτραπεί και να χύνει εφεξής το μυθικό χρυσάφι του στην Ολυμπιακή, δεν πρόκειται να αποσβέσει τα φέσια που επί δεκαετίες έχουν συσσωρευτεί. Και κυρίως δεν πρόκειται να εμποδίσει την Ολυμπιακή να παράξει νέα χρέη στο μέλλον. Επανειλημμένες διαγραφές χρεών με την προσδοκία μη αναπαραγωγής τους οδήγησαν σε νέα χρέη.

Με την παρούσα μορφή, το πολυάριθμο προσωπικό, τις συναφθείσες συμβάσεις εργασίας και - αν θέλετε - και την ενδημούσα αναποτελεσματικότητα των διορισμένων από το κράτος διοικήσεων, η Ολυμπιακή είναι καταδικασμένη να παράγει νέα χρέη, ευθύς μόλις αποσβεστούν τα παλαιά. Η EU δεν ενδιαφέρεται (και δικαίως) για το πώς χειρίστηκε το Ελληνικό Κράτος το θέμα μέχρι σήμερα. Η ουσία εν τέλει είναι ότι μια εταιρεία χρεωκόπησε μεγαλοπρεπώς ενώ το Κράτος (που υποτίθεται πως της χρωστάει χρήματα) είναι και αυτό βαθύτατα χρεωκοπημένο. Ποιος να ξελασπώσει ποιον; Οι λογιστικές αλχημείες δεν μπορούν να συσκοτίσουν την ουσία.

(2) Η Ολυμπιακή χρεωκόπησε γιατί δεν εφαρμόσθηκε ποτέ ένα αξιόπιστο πρόγραμμα εξυγίανσης.

Η διατύπωση μπορεί να εμπεριέχει κάποια αλήθεια, αλλά σκιάζει εντέχνως δύο άλλες:
- Ένας τουλάχιστον από τους λόγους που τα προγράμματα εξυγίανσης απέτυχαν είναι ότι η σύγκρουση με κεκτημένα του προσωπικού αποφεύχθηκε συστηματικά.
- Τα περιθώρια για δοκιμές και αποτυχίες έχουν εξαντληθεί. Γιατί πρέπει να δοκιμασθεί ακόμη μία φορά η εφαρμογή (ή η μη εφαρμογή) ενός προγράμματος εξυγίανσης; Δεν χορτάσαμε πια τα φέσια... ολυμπιακών προδιαγραφών;

Εν τέλει, το όλο θέμα αντιμετωπίζεται, με αυτό το επιχείρημα, φιλοσοφικά: ενώ εκτελούμε ελεύθερη πτώση, αντί να σωθούμε με εγκατάλειψη ζητούμε πίστωση χρόνου για να συζητήσουμε την κοσμολογική σημασία της βαρύτητας... Αν υπάρχει ένα κράτος το οποίο, παίζοντας τον ρόλο του επιχειρηματία – επενδυτή, θα κατόρθωνε να λύσει τον Γόρδιο δεσμό της εξυγίανσης της Ολυμπιακής, αυτό σίγουρα δεν είναι το Ελληνικό. Υπάρχει, πλέον, επί τούτου επαρκής τεκμηρίωση...

(3) Όλα γίνονται υπέρ κάποιου ιδιώτη ανταγωνιστή. Θα πάρει τα φιλέτα κοψοχρονιά και θα αφήσει τα χρέη αμανάτι στο Δημόσιο.

Κλασσικό κρατικιστικό επιχείρημα. Η καπιταλιστική αγορά καραδοκεί να βυθίσει τα δόντια της στο λαιμό του λαού - θύματος και να του πιει το αίμα. Ο τρισκατάρατος καπιταλισμός και η εμμονή του στο μιαρόν κέρδος μας απειλούν. Ξεσηκωθείτε! Όταν επί δεκαετίες τα χρέη της Ολυμπιακής φορτωνόταν στο Δημόσιο δεν υπήρχε αντίρρηση. Αξιώνουμε όμως από το όποιο ιδιωτικό σχήμα προκύψει να αναλάβει να τα πληρώσει!

Αυτό που συμβαίνει όμως τώρα είναι ότι μια χρεωκοπημένη επιχείρηση εξακολουθεί να απομυζά δις € από τον κρατικό προϋπολογισμό και αυξάνει τον δυσβάσταχτο κρατικό δανεισμό, εξαιτίας του οποίου υποθηκεύεται το μέλλον των επομένων γενεών. Τον λογαριασμό καλούνται να πληρώσουν και πολίτες που δεν χρησιμοποιούν ποτέ τους αεροπλάνο. Και όλα αυτά (μεταξύ άλλων και) για να εξασφαλίζονται τα προνομιακά εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα μερικών χιλιάδων εργαζομένων. Βεβαίως η εξαφάνιση μιας εταιρείας θα ωφελήσει, με τον χώρο που θα απελευθερώσει, άλλες (μεταξύ των οποίων και το διάδοχο σχήμα της νυν Ολυμπιακής). Και λοιπόν; Πρέπει δηλαδή οι εταιρείες να δουλεύουν με ζημίες; Ή μήπως πρέπει να αναλάβουν τα χρέη που παρήγαγε ο δικός μας κρατισμός επί δεκαετίες;

(4) Η ανακοίνωση των προθέσεων για μετάβαση σε ιδιωτικό σχήμα έγινε σε τελείως ακατάλληλο χρόνο.

Αλλά ποτέ δεν υπάρχει «κατάλληλος χρόνος» για τέτοιου είδους γνωστοποιήσεις προθέσεων. Πάντοτε, γι’ αυτούς που αντιστρατεύονται την ουσία της κίνησης, καμία χρονική μεθόδευση δεν θα είναι ικανοποιητική. Θα υπάρχουν πάντοτε εορτές (Χριστούγεννα, Πάσχα) ή διακοπές εν όψει. Αντιθέτως, όταν η Ολυμπιακή παρέλυε και παραδιδόταν στην διεθνή απαξίωση με απεργίες σε καίριες για την επιβατική της κίνηση εποχές, οι οψίμως ανησυχούντες σιωπούσαν ή ενεθάρρυναν.

(5) Έπρεπε να ακολουθήσουμε το γαλλικό μοντέλο. Ας κάνουμε ό,τι κάνει η Air France. Εμπρός να επιτεθούμε σε όσους καταγγέλλουν την Ολυμπιακή για παράνομες κρατικές ενισχύσεις.

Η Air France ακολούθησε γενναίες πολιτικές ιδιωτικοποίησης και αυτή την στιγμή (μετά και την συγχώνευση με την KLM) το Γαλλικό Δημόσιο κατέχει μόνον 19% των μετοχών της. Είναι μια από τις ισχυρότερες αεροπορικές εταιρείες παγκοσμίως και εξακολουθεί, παρά την ιδιωτικοποίησή της (ή μάλλον και εξ αιτίας αυτής!), να ταξιδεύει τα εθνικά χρώματα της Γαλλίας σε πέντε ηπείρους (παρεμπιπτόντως, το ότι ιδιωτικοποιήθηκε δεν αναιρεί τον εθνικό συμβολισμό της για τους Γάλλους πολίτες). Μπορεί να λαμβάνει κρατικές ενισχύσεις ή όχι. Αλλά έχει μέτωπο στην αγορά για να αντικρούσει τις κατηγορίες, όπως και το Γαλλικό κράτος επίσης, καθώς συνέβαλε με συγκεκριμένες αποφάσεις στην προσαρμογή της στο Ευρωπαϊκό και διεθνές ανταγωνιστικό μη προστατευτικό περιβάλλον.

Θυμίζω ότι η Γαλλία είναι από τις μήτρες του κρατισμού (ο όρος «κρατισμός» ή «κρατικισμός» είναι άλλωστε απόδοση στα ελληνικά του γαλλικού “étatisme”), αλλά και αυτή ακόμη προσαρμόσθηκε. Άλλα, λοιπόν, τα μάτια της πέρδικας και άλλα της κουκουβάγιας. Άλλο Air France και άλλο Air... Défaillance.

(6) Μια ελληνική επιχείρηση – διαφήμιση για τα εθνικά συμφέροντα παραδίδεται σε ιδιώτες. Χάνεται ένα εθνικό κεφάλαιο, φορέας ανυπολόγιστης υπεραξίας. Πλήττεται ο τουρισμός.

Πρόκειται για «πατριωτικό» επιχείρημα. Στην πραγματικότητα βέβαια, με την παρούσα της μορφή η Ολυμπιακή είναι εθνικό κεφάλαιο με... αρνητικό πρόσημο, εθνική ζημία, φορέας διεθνούς απαξίας. Από τα 14 εκ. των τουριστών που ετησίως επισκέπτονται την Ελλάδα, 500.000 (3,6%) μόλις επιλέγουν ως μέσον την Ολυμπιακή. Αλλά ας πούμε ότι είναι θέμα εθνικής εικόνας. Αν λοιπόν ήταν υγιής και αντί του κράτους την κατείχαν εφοπλιστές ή τραπεζικά σχήματα, σε τι θα έβλαπτε την εθνική εικόνα; Είναι, δε, πιθανόν εν τέλει τα σχήματα ιδιοκτησίας να είναι καθ’ υπεροχήν ελληνικά. Η (ελληνική και μη) επιχειρηματικότητα είναι εν τέλει πηγή ντροπής για τους Έλληνες;



Εν συνόψει, το σύνολο των επιχειρημάτων διατυπώνεται κυρίως:

- Από αυτούς που στη πραγματικότητα ενδιαφέρονται για την εξασφάλιση των δικών τους εργασιακών και ασφαλιστικών προνομίων (εργαζόμενοι και εκπρόσωποί τους συνδικαλιστές). Το ενδιαφέρον είναι τότε ψευδεπίγραφο και υποκρύπτει αδέξια τα αντανακλαστικά αυτοσυντήρησης των επιχειρηματολογούντων.

- Από το τμήμα εκείνο του πολιτικού φάσματος που προσβλέπει στην διατήρηση του κεντρικού ρόλου του κράτους στην οικονομία. Με αυτό τον τρόπο διαιωνίζεται ο παρεμβατισμός των πολιτικών προσώπων στην οικονομία και την εργασία και η διαιώνιση της εξάρτησης πολίτη από πολιτικούς για την εύρεση εργασίας. Επιπλέον, ακόμη και για τα κόμματα που δεν προσβλέπουν σε άσκηση εξουσίας (κοινοβουλευτική αριστερά), ο κρατισμός, πέραν ιδεολογίας, είναι και όρος απαραίτητος της επιβίωσής τους, αφού εντός του προστατευομένου περιβάλλοντος της κρατικής οικονομίας αναπτύσσεται και θάλλει ο συνδικαλισμός και σ’ αυτό εκκολάπτονται τα μελλοντικά της στελέχη. Ενώ παράλληλα παραμένει και υπολογίσιμη δεξαμενή άντλησης των ψηφοφόρων της, αφού εργαζόμενοι υπό προνομιακό και προστατευόμενο εργασιακό καθεστώς έχουν κάθε λόγο να συστρατεύονται με τους φυσικούς υποστηρικτές του.

- Τέλος, από υπολογίσιμη μερίδα απλών πολιτών, οι οποίοι, ενώ δεν αισθάνονται ιδιαιτέρως ευτυχείς να πληρώνουν λογαριασμούς άλλων, καλοβλέπουν παρ’ όλα ταύτα κάθε παράταση της διατήρησης του Κράτους σε ρόλο επιχειρηματία και κυριαρχίας του στην οικονομία. Οι λόγοι; Είτε, απασχολούμενοι ήδη σε άλλους τομείς του στενού ή ευρύτερου Δημοσίου Τομέα, τίθενται αντανακλαστικώς εν αμύνει, επιθυμούντες να διατηρήσουν ασφαλείς και προνομιακές συνθήκες εργασίας, χωρίς αξιολογήσεις, ανταγωνισμό και με αδιάφορο εργοδότη. Ή, ευρισκόμενοι στον Ιδιωτικό Τομέα, επενδύουν εντούτοις στην διατήρηση ενός πολύχωρου και πολυπλόκαμου Δημοσίου, ώστε να διατηρούν πιθανότητες να τον «εκπορθήσουν» και αυτοί εν ευθέτω χρόνω, για τους ίδιους ή τα παιδιά τους (η ελπίδα πεθαίνει τελευταία).

Κλείνω την μακροσκελή αυτή παράθεση σκέψεων με την ελπίδα το τμήμα της Ολυμπιακής που έχει τεχνογνωσία και διάθεση για δουλειά (και θα μπορούσε να χαρακτηριστεί εν δυνάμει εθνικό κεφάλαιο) να βρει την θέση που του αρμόζει στην ιδιωτική αγορά και να διατηρήσει ή να ανακτήσει το μερίδιο του ελληνικού και διεθνούς κοινού που του αξίζει, ως νέο ιδιωτικό σχήμα, χωρίς να συσσωρεύει πλέον βάρη στην εθνική οικονομία.

.................................................................................

Υ.Γ.(1) Για την σύγκριση Ελληνικού και Βρετανικού καπιταλισμού (θατσερικού, όπως με διάθεση απαξίωσης λέμε οι ιθαγενείς εδώ, διάθεση που καθόλου δεν φαίνεται να συμμερίζονται οι... κάπως πιο αρμόδιοι να κρίνουν Βρετανοί), διαβάστε τι λέει ο Στέλιος Χατζηιωάννου, επιχειρηματίας κατ' εξακολούθησιν (serial enterpreneur) όπως αυτοαποκαλείται, στο The World in 2005 του Economist, εξηγώντας γιατί έφτιαξε την Easyjet στην Αγγλία και όχι αλλού:
"In countries with a strong socialist background, like my own birthplace, Greece, one sees a preponderance of another type of enterpreneur: the type that excels at servicing one customer only, the government. [...] That is why I chose Britain ten years ago to launch my first "easy" -branded venture, easyJet. I chose Britain, not Greece, for the launch, and my father, also a Greek who lent me the money, agreed. I believed then and Ι am even more convinced now that Britain has the best legal system in Europe, one that you can trust to sue the so-called flag carrier airline and still get a fair hearing. I do not think this would have been the case in Greece, or even France or Germany."
Αλλά βέβαια, και αυτός ανήκει στις καταχθόνιες δυνάμεις του καπιταλισμού και της παγκοσμιοποίησης. Δεν περιμέναμε να πει τίποτε διαφορετικό...

Υ.Γ.(2) Άκουσα να απαντά αρχισυνδικαλιστής της Ολυμπιακής στα σχετικά παραδείγματα από πρακτικές έναντι άλλων προβληματικών αεροπορικών εταιρειών:
«Τα πρότυπα Swissair, El Al, Sabena κτλ. δεν μπορούν να εφαρμοσθούν σε μας, γιατί η Ολυμπιακή είναι ευρωπαϊκή εταιρεία με άλλους σκοπούς και άλλους στόχους».
Όσο γι' αυτό...

22 comments:

ΧΡΙΣΤΟΣ ΒΑΡΔΑΚΑΣ said...

Χρειάζονται άραγε επιχειρήματα για να πειστούμε ότι η Ολυμπιακή είναι ένα πτώμα που, αν και οδωδός και τυμπανιαίο, παραμένει άταφο και μας στοιχίζει τουλάχιστον 1.200.000 ευρώ ημερησίως;
Οι αιτίες με την αυτήν συμμετοχή στο θλιβερό αποτέλεσμα:
1. Βλαχοδήμαρχοι πολιτικοί. Όλων των παρατάξεων. Κυρίως βεβαίως του ΠΑΣΟΚ. (Διορισμοί ασχέτων ημετέρων, αχρήστων στην εταιρεία, προμήθειες στις προμήθειες κλπ).
2. Διοικήσεις και Συνδικαλιστές.
3. Προσωπικό.
Τουλάχιστον προ ετών αν και τα αεροπλάνα ταξίδευαν σχεδόν γεμάτα, οι ταξιδιώτες που πλήρωναν εισιτήριο, ήσαν κατά πολύ λιγότεροι. Οι άλλοι (οι τζαμπατζή δες που ταξίδευαν και στην Α! θέση) ήσαν μέλη του προσωπικού και συγγενείς που, κάνοντας τουρισμό, απελάμβαναν δωρεάν ταξίδια..

squarelogic said...

εξαιρετο ποστ οπως παντα!
Σα να συντονιστηκαμε-τους περιέλαβα και γω εν συντομια σ'ενα πιο συνθετικο ποστ...Εδω ομως το αναλυεις ωραιοτατα απο ολες τις πλευρές!Βλεπω να σε παιρνει ο Χατζηδακης για εκπροσωπο!

(και περιεργως προλαβα και τη sea στον σχολιασμό)
:-ppppp

Sniper said...

Ήρθαν τα κρύα, έριξε ο παππούς ένα σεντόνι για να μην κρυώνει.

LocusPublicus said...

@univers,
H φωτογραφία του αεροσκάφους "σκοτώνει". Θα επανέλθω με σχόλια.

@sniper,
Το πέρασα το τέστ στο προηγούμενο πόστ?

Anonymous said...

locuspublicus: wrong! try again. H Καλιφόρνια παράγει ελαιόλαδο

doctor said...

Εδώ κολλάει η ατάκα του Χάρυ Κλυν:

"O Κολόμβος ξεκίνησε για τις Ινδίες και βρέθηκε στην Αμερική!
Mε την Ολυμπιακή αν ξεκινήσεις για τις Ινδίες, θα βρεθείς στις Ινδίες...
Οι βαλίτσες σου, όμως, θα βρεθούν στην Αμερική".

doctor

LocusPublicus said...

Το θέμα της Ολυμπιακής έχει ιδιαίτερη συναισθηματική φόρτιση για μεγάλο κομμάτι του ελληνικού λαού, και το κατανοώ. Η γνώμη μου για το πού βρισκόμαστε και γιατί, καλύπτεται απόλυτα απο το κείμενο του univers.

Για πολλά χρόνια, η Ολυμπιακή ήταν μονοπώλιο. Τα μονοπώλια παράγουν συνήθως υπέρογκα κέρδη. Η Ολυμπιακή όμως όπως ξέρουμε όλοι μας ήταν πολιτικό τσιφλίκι διορισμών και παροχών, και χρεωκόπησε πολλάκις. Οταν ένα μονοπώλιο χρεωκοπεί, τότε καταλαβαίνετε το μέγεθος της ασυδοσίας. Προσωπικά δεν είμαι διαθετιμένος να υποστηρίξω καμμιά επιπλέον προσπάθειας εξυγίανσης. Εχουν γίνει πάμπολλες στο παρελθόν, όπως και παραγραφές χρεών.

Ούτε και τα «πατριωτικά» επιχειρήματα με πείθουν. Αλλωστε η Ολυμπιακή ήταν δημιούργημα ιδιώτη, και θα υπάρξουν και άλλοι ιδιώτες που θα μεγαλουργήσουν. Η Ολυμπιακή διαθέτει ενα πολύ μικρό στόλο (50-70 αεροσκάφη), που ωχριά μπροστά στους στόλους της British ή της Air France, οι οποίες νομίζω έχουν και πολύ μικρότερο αριθμό υπαλλήλων.

Πρίν μερικά χρόνια, η μονίμως χρεωκοπημένη Ολυμπιακή προχώρησε σε ανανέωση του στόλου της. Ξέρετε εσείς κάποια χρεωκοπημένη εταιρεία που στα πρόθυρα της κατάρευσης ανανεώνει στόλο; Εγώ όχι. Είναι κλασσικό ελληνικό κόλπο να καρπωθούν και πάλι τις μίζες απο τις παραγγελίες οι της διεύθυνσης (και πολιτικής), μεταθέτοντας το πρόβλημα στους επόμενους. Προφανώς μας κοροιδεύουν.

Εχει δημιουργηθεί ένα καθεστώς στη χώρα μας, που μια μέρα θα φέρει επανάσταση. Μια κραυγαλέα προνομιακή μεταχείριση δημοσίων πόρων απο ολίγους. Ολυμπιακή, ΔΕΗ, και λοιπά άλλα κρατικά μονοπώλια, όχι μόνον δεν παράγουν κέρδος, αλλά χλευάζουν το εργασιακό ήθος εκατομμυρίων άλλων ελλήνων που ζούν απο τίμιο και σκληρό μεροκάματο. Αυτό το σύστημα των πελατειακών σχέσεων κράτους και πολιτών, δεν αντέχει πλέον στο παγκόσμιο οικονομικό στερέωμα. Και θα καταρρεύσει.

Οπως σωστα αναφέρει ο univers, η Air France βρήκε στρατηγικό επενδυτή, και ακόμα πετάει υπερήφανα, με το σήμα της Γαλλίας. Ας κάνουμε και εμείς το ίδιο. Μπορούμε.

----------------------------

Και μια παρότρυνση. Μην ταξιδεύετε με Alitalia. Είναι η χειρότερη ευρωπαική εταιρεία. Με διαλυμένα αεροπλάνα (τα μισά ηλεκτρικά δεν δουλεύουν)και αγενέστατο προσωπικό, η ιταλική εταιρεία αποτελεί σήμερα το μεγαλύτερο παράδειγμα προς αποφυγήν. Εκανα τελευταία, εξ ανάγκης, δύο πτήσεις μαζί της. Μέσα στο αεροσκάφος, δεν δούλευε τίποτα. Η γενική συμπεριφορά των αεροσυνοδών ωχριά απέναντι στον επαγγελματισμό των Αγγλων και την ευγένια των Γάλλων. Στην Ρώμη, δεν βρήκαν αεροσκάφος καθόλου για τη σύνδεση με την Ελλάδα. Τους ξελάσπωσε η ωραιότατη British.

Στην Αμερική αποφεύγεται την US Air. Αλλού εσείς, αλλού η βαλίτσα σας. Μένει το έλκος στομάχου, δωρεάν.

ion said...

Γενικά οτιδήποτε...Ολυμπιακό είναι και κρατικοδίαιτο :)

(respect για το ποστ. πολύ ενδιαφέρον)

squarelogic said...

ion καλο!
θα συνηγορησω και γω με την εμπειρια του locus περι ALITALIA.
Ειχα προσφατα μια πτηση με εσωτερικη ανταποκριση και οι βαλιτσες κλασσικα δεν φορτωθηκαν απ τη μια πτηση στην αλλη.Ειναι ομως κι εκεινη σε φαση Ολυμπιακης.
Μπαινει μεσα 400-600 εκ.ευρω το χρονο και ειναι στις τελικες διαπραγματευσεις για να βρει 'στρατηγικο επενδυτη".

Γενικα απ τη στιγμη που οι κρατικες εταιρειες αρχισαν να αφηνουν slots στα κεντρικα αεροδρομια εξαιτιας της κρισης που ακολουθησε την 11/9 και το SARS,οι φτηνες ιδιωτικες(Ryanair,Easyjet etc) εκπορθησαν και το τελευταιο τους προπυργιο υπεροχης.Πως να αντισταθουν μετα σε μια ιδιωτικη,καλα μανατζαρισμενη εταιρεια που προσεχει να ειναι ακριβης στα δρομολογια,να μην χανει τις αποσκευες,και οπου μπορει να διευκολυνει τη μεταβαση του πελατη της στο κεντρο(πχ.easyjet bus from Luton to Victoria every 1/2 h)οι κρατικοι δεινοσαυροι των προνομιουχων συνδικαληστων?

Univers said...

Λοιπόν, όσον αφορά τον στόλο της Air France, περιλαμβάνει 403 αεροσκάφη (με το group KLM φτάνουν μαζί τα 582). Το προσωπικό της είναι περίπου 63.613 υπάλληλοι, εκ των οποίων 45.231 προσωπικό εδάφους, 4.198 πιλότοι και 14.184 αεροσυνοδοί και λοιπό προσωπικό καμπίνας - πηγή Air France

Πρόκειται δηλαδή για μία γιγάντια εταιρεία με πολλαπλάσιο της ΟΑ προσωπικό (περίπου Χ8) και πολλαπλάσιο της ΟΑ στόλο (αν και δεν έχω πληροφόρηση για τον στόλο της ΟΑ).

Ερώτηση σε όσους έχουν παρατηρήσει ότι ορισμένες αεοπορικές εταιρείες έχουν πιο συχνά συμβάντα απώλειας αποσκευών: Ο χειρισμός των αποσκευών δεν γίνεται από ανεξάρτητες υπηρεσίες;

Τέλος, όσον αφορά τις αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, υπάρχουν low cost και low cost. Επειδή ακούγονται πολλά για αυξημένο κίνδυνο ατυχημάτων, Έχω την αίσθηση ότι μεταξύ των άλλων πολλά εξαρτώνται από τους ελεγκτικούς μηχανισμούς των χωρών που αυτές δραστηριοποιούνται. Πχ. η Μ. Βρετανία είναι γεμάτη από ιδιωτικές με ανταγωνιστικές τιμές (EasyJet, Ryanair, ΒΜΙ) χωρίς συμβάντα.

LocusPublicus said...

Δέχομαι τη διόρθωση του οικοδεσπότη οτι η OΑ έχει μικρότερο αριθμό υπαλλήλων απο την Air France. Βεβαίως το εννοούσα αναλογικά, όχι απόλυτα.

Εντούτοις φαίνεται ότι για κάθε αεροσκάφος της Air France αντιστοιχούν 157 άτομα (με τα νούμερα του univers). Η Ολυμπιακή φαίνεται να έχει 80 αεροπλάνα ( στόλος ΟΑ ) και με 6-7 χιλ. υπαλλήλους έχει μισή αντιστοιχία ανα αεροσκάφος. (Ολα αυτά βέβαια είναι σχετικά).

Δεν γνωρίζω αν o χειρισμός των αποσκευών γίνεται από ανεξάρτητες υπηρεσίες.

Γνωρίζω όμως μια απεργία υπαλλήλων μιας μικρής (και όχι ιδιαίτερα αξιόπιστης) εταιρείας, της ΑirTran με τη διαμαρτυρία πως η διεύθυνση είχε κάνει outsource (στείλει εκτός χώρας) το service των αεροσκαφών. Οι πιλότοι διαμαρτύρονταν για χαμηλής ποιότητας υπηρεσίες.

Univers said...

@ locuspublicus:

Καλή η παραπομπή! ;)

Διόρθωση: Από τον πίνακα που παραθέτει η παραπομπή, αν αθροίσει κανείς τους επιμέρους αριθμούς, στην προτελευταία δεξιά στήλη, καταλήγει στο 55. Αυτός φαίνεται να είναι και ο σωστός αριθμός για τον στόλο της ΟΑ (η στήλη "active" διπλομετρά τα σκάφη, αφού εξειδικεύει - πχ. αναφέρει 18 Boeing 737, που είναι 14 737-400 και 4 737-300). Πιθανώς να έχει αλλάξει ελαφρώς ο αριθμός σήμερα.

Πάντως, με βάση αυτούς τους αριθμούς, οι αναλογίες προσωπικό/αεροσκάφη είναι συγκρίσιμες, αλλά για να κρίνει κανείς το υπεράριθμο ή μη του προσωπικού πρέπει να λάβει υπ' όψιν του και άλλες παραμέτρους, όπως τον αριθμό των μετακινούμενων επιβατών,τις αποστάσεις που συνολικά διανύονται από τον στόλο της εταιρείας και την ποσότητα των εμπορευμάτων ανά έτος.

Λωτοφάγος said...

Αν και, όπως με έχει κατηγορήσει αναγνώστης μου, πάσχω από αθεράπευτο ρομαντισμό αναφορικά με την Ολυμπιακή, η ανάρτησή σου, αγαπητέ univers, είναι αναλυτικότατη και τεκμηριωμένη. Δύσκολα μπορεί να διαφωνήσει κανείς μαζί σου. Ελπίζω να καταλήξουμε σύντομα σε σωστή λύση, μολονότι, ρίχνοντας μια ματιά στον Χατζηδάκη, πέφτω σε μελαγχολία!

Οι Ιταλοί έχουν παράδοση στην απώλεια αποσκευών: στο βιβλίο του (αρχές του 20ού αιώνα), ένας βρετανός ανταποκριτής παραπονιέται ότι έχασε τις βαλίτσες του στην Ιταλία κατά την αλλαγή τρένου με πλοίο, με αποτέλεσμα να μην έχει ρούχα να φορέσει! Εννοείται ότι κανένας δεν τον αποζημίωσε για την απώλεια!

Ευχαριστώ για τη συμβουλή σου, locuspublicus. Θα την έχω υπόψη μου αν αποφασίσω να διασχίσω τον Ατλαντικό.

Anonymous said...

Υποπτεύομαι ότι υπάρχει τάση αυτοσυγχαρητηρίων (κατά το "αυτογκόλ" και το self-congratulation) για το θέμα της ασφαλειας της Ολυμπιακής. Ας κυττάξουμε το σχετικό site:
http://www.airsafe.com/events/regions/europe.htm
Ίσως δεν είναι σοβαρό αλλά δε βρήκα τίποτα άλλο εδώ και 5 χρόνια που το παρακολουθώ στο Internet. Δίνει στη Ολυμπιακή FLE (= Full Loss Equivalent) πάνω από 2,5 τη στιγμή που οι "φτηνιάρηδες" easyjet κλπ έχουν 0.
Μήπως αυτός ο πρωταθλητισμός ασφάλειας της Ολυμπιακής είναι άλλος ένας από τους μύθους της πλούσιας σε Μυθολογία χώρα μας;

Univers said...

@ anonymous (μυρίζει sniper):

Καλή η παραπομπή :)

Ουσιαστικά, για να κρίνουμε τον κίνδυνο πρέπει να διαιρέσουμε το FLE (Full Loss Equivalent) με τον αριθμό των πτήσεων σε εκατομμύρια. Έτσι, τα ενδιαφέροντα στοιχεία βρίσκονται στην πρώτη στήλη, με την ΟΑ να παίρνει 1.52 και την Air France πχ. 0.55. Το τελευταίο, ουσιαστικά, γεγονός στην ΟΑ συνέβη το 1989.

Πάντως έχεις δίκιο, υπάρχει η τάση δημιουργίας και συντήρησης μύθων στη χώρα μας, αφού τα ατυχήματα της ΟΑ που διάβασα σε παραπομπές της ιστοσελίδας που παραθέτεις δεν πολυαναφέρονται ούτε πολυσυζητούνται...

Μίλησα παρεμπιπτόντως και με έναν πιλότο σήμερα και μου είπε ότι όντως η τεχνική βάση της ΟΑ είναι άριστη.

vasikos metoxos said...

Ωραίο ποστ Univers. Συμπληρώνω απλώς ότι το ζήτημα δεν είναι ιδεολογικό: Ναι ή όχι στις αποκρατικοποιήσεις. Στην Βρετανία που αναφέρεσαι η ιδιωτικοποίηση των βρετανικών σιδηροδρόμων το 1994 οδήγησε σε καταστροφή. Αντιμετωπίστηκαν ατυχήματα πρωτόγνωρα για τη χώρα που εφηύρε το μέσο. Αναγκάστηκαν να επαναεθνικοποιήσουν (re-nationalization)τις εταιρείες δικτύου και ακίνητης περιουσίας (Railtrack plc). Επίσης η αντίστοιχη ιδιωτικοποίηση των εταιρειών ύδρευσης (κάτι σαν την ΕΥΔΑΠ, τον ΟΥΘ, τις ΔΕΥΑ των δήμων) κατέληξε σε φιάσκο. Το άνυδρο καλοκαίρι του 1995 δίψασε η νότια Αγγλία λόγω της ελλιπούς συντήρησης του δικτύου από τους ιδιώτες ιδιοκτήτες.
Επίσης η παρούσα ελληνική κυβέρνηση απέχει πολύ από μία ιδεολογικά ενεργούσα κυβέρνηση. Μάλλον ψάχνονται. Η ιστορία με την άρον άρον νομοθετική ρύθμιση (που θα καταδικαστεί από την ΕΕ) για τον περιορισμό της Μαρφιν στον ΟΤΕ στο 20% αυτό αποδεικνύει. Μάλλον μόνο τα φράγκα θέλουν και τίποτα άλλο.
Πάμε στο προκείμενο τώρα. Η ΟΑ αποτελεί θέμα ψυχολογίας για τον Έλληνα διαβάζω. Η αλήθεια είναι ότι η ΟΑ είναι μία πλήρως απαξιωμένη εταιρεία από τους Έλληνες τακτικούς χρήστες αεροπλάνου στην Ελλάδα. Και ο λόγος απλός. Όταν έχεις κοιμηθεί μερικές φορές σε αεροδρόμια γιατί η ΟΑ ακύρωσε τα δρομολόγια προφανώς δεν επιθυμείς οι φορές αυτές να γίνουν περισσότερες.
Για το επιχειρηματικό μέρος τώρα που αφορά στη "σωτηρία". Είναι προφανές ότι εάν τα νούμερα "βγαίνουν" τότε η ΟΑ θα βρει στρατηγικό επενδυτή για να σωθεί. Για "ψυχολογικούς" ή "εθνικούς" λόγους κανένας ιδιώτης δεν βάζει τα κεφάλαιά του. Ο vassper στο μπλογκ του πιστεύει ότι με βάση το προφίλ της εταιρείας τα νούμερα πρέπει να βγαίνουν.. Μακάρι να είναι έτσι. Εγώ θέλω να συμφωνήσω. Η πείρα όμως δείχνει ότι η μη εξεύρεση επενδυτή μέχρι τώρα μάλλον καταδείχνει ότι το μαγαζί δεν είναι ελκυστικό. Ο Δούκας υποτίθεται ότι την παζάρεψε στους Ινδούς. Δεν αποκλείω και την ανικανότητα να πουλήσουν οτιδήποτε. Και αυτό παίζει. Η ιστορία με τα ομόλογα είναι πρόσφατη. Και οι μάνατζερς γνωστοί για την ανεπάρκειά τους.
Ο κλάδος των αερομετφαορών είναι προβληματικός παγκοσμίως. Η ΟΑ ήταν σε δυσχερή νθέση ούτως ή άλλως λόγω διαχείρησης. Το παλαιό προσωπικό της φρόντισε και έφυγε νωρίς.
Είναι πολύ ενοχλητικό πάντως το γεγονός ότι η κυβέρνηση βάζει "μπούτι" την ΕΕ ότι τάχα δήθεν πιέζει για να γίνει η αποκρατικοποίηση της ΟΑ. Αυτό δείχνει τουλάχιστον αναξιοπρέπεια για να μην πω τίποτα χειρότερο.

Univers said...

Update για τον στόλο της ΟΑ:

Προσεκτική μελέτη του πίνακα της παραπομπής του locuspublicus, καταλήγει σε έναν αριθμό 40 αεροσκαφών,μαζί με τα ελικοφόρα (ο αριθμός 55 προκύπτει μαζί με αυτά της στήλης "history"). Σε παρόμοιο αρθμό (39 - ενημέρωση Απρίλιος 2007) καταλήγει και πίνακας της παραπομπής αυτής, όπου υπάρχει και μία ενημερωμένη λίστα συμβάντων.

Sniper said...

Γέρο μου,

never - αν και ο ανώνυμος έπιασε τον (δεδομένα ασθενή) παλμό σας. Εγώ άλλωστε το χρέος μου το έκανα - διάβασες το mail?

Κι έχω κι άλλες privileged info

Univers said...

@ sniper:

Ριχ' τες νέε μου άμα τις έχεις. Το 11σέλιδό σου είναι αλήθεια ότι δεν το διάβασα ακόμα όλο - αύριο ελπίζω.

.........................................

@ vasikos metoxos:

Οι αποκρατικοποιήσεις δεν είναι για μένα θέσφατο, οι πλάκες που παραδώθηκαν επί του όρους Σινά προς κατά γράμμα εφαρμογήν. Πάντως, για προϊόντα και υπηρεσίες που μπορούν να παραχθούν και να παρασχεθούν από πολλούς (ώστε να υπάρξει ανταγωνισμός) και σε πολιτείες που το νομικό τους καθεστώς μάχεται αποτελεσματικά την δημιουργία καρτέλ, φαίνεται να λειτουργούν για τον καταναλωτή.

Sniper said...

@univers: όταν το διαβάσετε, ευχαρίστως να συζητήσουμε περαιτέρω.

Δράτομμαι της ευκαιρίας να σας συγχαρώ - και το σύνγερό σας squarelogic - για την ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗ διαφήμισή σας της Τράπεζας Πειραιώς στο καφενείο

Απορών και Εξιστάμενος said...

@ univers
Ο Ανώνυμος ήμουν εγώ (στην ουσία πάλι ανώνυμος...). Απλώς για κάποιο ανεξήγητο λόγο το πρόγραμμα δεν μου έβγαζε "έτοιμη" την υπογραφή...
Έχεις δίκιο για το FLE (Full loss Equivalent) Είναι το "rate" το οποίο για να βγει έχει λάβει υπόψη του τον αριθμό πτήσεων...
Τέλος πάντων,η Ολυμπιακή απόλυτα ασφαλής δεν υπήρξε ποτέ!
Αν ψάξετε μάλιστα καλά θα δείτε νομίζω ότι υπάρχει θάνατος επιβάτη οφειλόμενος σε λάθη των φροντιστών (!) και όχι σε πτώση του αεροπλάνου! Και μάλιστα το 1998!
Να μην υπερβάλουμε λοιπόν!

Anonymous said...

Σας ευχαριστούμε για την κατασκευή την ειλικρινή προσπάθεια να μιλήσει για αυτό. Νιώθω πολύ ισχυρή γι 'αυτό και θα ήθελα να διαβάσετε περισσότερα. Αν είναι εντάξει, όπως εσείς την επίτευξη επιπλέον εκτεταμένη σοφία, μπορεί να έχετε το μυαλό συμπεριλαμβανομένου του επιπλέον αντικείμενα παρόμοια με αυτό το ένα με πρόσθετες πληροφορίες; Θα είναι εξαιρετικά χρήσιμο και χρήσιμο για μένα και τους φίλους μου.