Wednesday, May 23, 2007

Ολιγαρκής; Ρομαντικός;


...Ή κακομοίρης;

Περνώντας τακτικά από ένα γραφικό στενό της περιοχής μου είδα αυτό το συμπαθητικό Fiatάκι. Μια γριούλα 35 χρόνων, ζωντανό απολίθωμα της αυτοκινητοβιομηχανίας του '70 (ή της προηγούμενης;) και μαρτυρία μιας άλλης Ελλάδας και μιας διαφορετικής εποχής.

Υπάρχουν τέτοια "σαραβαλάκια" στην Αθήνα, αλλά συνήθως εγκατελειμμένα. Κείτονται σκονισμένα, σκουριασμένα, με ξεφουσκωμένα λάστιχα, συνχνά απογυμνωμένα απ' οτιδήποτε δυνητικά χρήσιμο. Θα τα δεις με μισάνοικτο καπώ, τα "σπλάχνα" να λείπουν, σαν κακοσυντηρημένες μούμιες, νεκροί "ξεπεσμένης" άλλοτε αριστοκρατικής οικογένειας, που δεν διέθετε πλέον τα απαραίτητα για "1ης τάξεως" ταρρίχευση.

Το Fiatάκι όμως είναι ακόμα δραστήριο. Καλοπλυμένο και γυαλισμένο, με το καροσσερί σε άριστη κατάσταση, το σαλόνι του αξιοπρεπές και καθαρό και ακόμα και τις ζάντες προσεγμένες. Τα σήματα των τελών κυκλοφορίας φιγουράρουν σιδηρόδρομος το ένα δίπλα στο άλλο κολλημένα στο παρμπρίζ, με το τελευταίο να δείχνει ότι το αυτοκίνητο κυκλοφορεί περήφανα και φέτος, διεκδικώντας μια θέση δίπλα στα υπερσύγχρονα τρισέγγονά του. "Σαραβαλάκι" υπέργηρο αυτό, ανάμεσα στα μοδάτα αυτοκίνητα πόλης (αυτοκίνητα υποτίθεται πόλης, που σε κάθε face lift μεγαλώνουν κατά μερικά εκατοστά, σε πλήρη αντίθεση με την αρχική φιλοσοφία τους, μάλλον για να χωρέσουν το προοδευτικώς ογκούμενο εγώ των ιδιοκτητών τους), τις λιμουζίνες με τους είκοσι αερόσακκους και τα δερμάτινα σαλόνια, τα "φτιαγμένα" αγωνιστικά με τους μαρσπιέδες και τις θορυβώδεις εξατμίσεις, τα ανοιχτά διθέσια με τους επίδοξους playboy οδηγούς τους.

Μ' αρέσει να κάνω σενάρια για τον οδηγό του, την προσωπικότητα, τον χαρακτήρα του. Ίσως να μην έχει την οικονομική άνεση να το αντικαταστήσει με κάποιο πιο σύγχρονο. Αλλά πάλι, τα δάνεια να 'ναι καλά. Ίσως πάλι να το λατρεύει, να είναι γι' αυτόν ζωντανή ανάμνηση μιας εποχής που την αναπολεί με ιδιαίτερη νοσταλγία.

Ίσως τέλος να είναι ολιγαρκής, να θεωρεί ότι αφού το αυτοκίνητο δεν έχει τελειώσει τις ημέρες του και συνεχίζει να εξυπηρετεί τον σκοπό του (π.χ. κίνηση εντός πόλεως) δεν υπάρχει λόγος αντικαταστάσεώς του. Μετά βεβαιότητος και ανεξαρτήτως ισχύουσας εκδοχής, θα έχει υποστεί τα πάνδεινα από το περιβάλλον του ο συγκεκριμένος οδηγός. Πόσες και πόσες φορές θα τον έχουν παρακινήσει με περισσότερο ή λιγότερο διακριτικό τρόπο να "αναβαθμιστεί". "Έλα μωρέ, πέταξέ το, πάρε ένα ..., ένα ... (στα αποσιωπητικά γνωστά μοντέλα πόλης), σε ρίχνει αυτός ο κουβάς, μην είσαι κακομοίρης!".

Μάλλον όμως ο οδηγός μας, ανεξαρτήτως εκδοχής, θα σκέφτεται ότι το αυτοκίνητο δεν είναι μόνον "μόστρα", επίδειξη, γκομενιλίκι, περιφορά εγωισμού ανά τους δρόμους και τις λεωφόρους, αλλά και (ίσως κυρίως) συναίσθημα, ιστορία, αναμνήσεις, προσωπκό στίγμα. Και, ακόμη - ακόμη, είναι πιθανόν να ανήκει σε εκείνη την μειοψηφία των Ελλήνων πολιτών που έχει μάθει να περνά με αυτά που έχει και να μην "τα θέλει όλα και τώρα", να μην ζει για να καταναλώνει αφειδώς, και μάλιστα με δανεικά, προϊόντα που παράγονται από άλλους.

ΥΓ.: Αγαπώ τα αυτοκίνητα (και ιδιαιτέρως τα σπορ). Αλλά η αυτοκίνηση πρέπει, νομίζω, να είναι χαρά, ΟΧΙ καταναλωτικός οίστρος που να απειλεί να μας πνίξει στις πόλεις. Και βεβαίως ΟΧΙ τρόπος επίδειξης. Τα αυτοκίνητα ΔΕΝ είναι ρούχα, να τα αλλάζουμε κάθε χρόνο και να τα φοράμε ασσορτί με το ντύσιμο. Πολλώ δε μάλλον που δεν τα παράγουμε (ούτε αυτά) εμείς...

Και για του λόγου το αληθές (περί αγάπης για τα σπορ αυτοκίνητα), να κάτι που μου αρέσει: Το BMW CS Concept...

7 comments:

squarelogic said...

καλος ο συναισθηματισμός και συμφωνω με το γενικο σου πνευμα,αλλά μου φαίνεται οτι το γυαλισμένο ¨κουβαδακι"μπορει να ανηκει μονο σε κάποιο παππου 70+ ετων,που απ τη μια ειναι προσκολλημενος στα παλιά και απ την αλλη ορθα αισθανεται οτι δεν εχει νοημα η αγορά καινουριου.

Αλλως,η χρήση του απο καποιον που θα το χρησιμοποιει καθημερινα και εκτενως θα τον εβαζε σε κινδυνο αφου στερειται παντελως ενεργητικης και παθητικης ασφαλειας.
Ασε που αν καθησεις στο πισω καθισμα,κανεις 2 μερες να ξεχασεις το χτυπημα του διχρονου κινητηρα στα μαλακα σου!

Ωραια η επιθυμια της κατω φωτογραφιας!Για πες λεπτομερειες...

Univers said...

Δύσκολο ο παππούς να το περιποιείται τόσο πολύ, εκτός αν χαίρει άκρας υγείας και ο ίδιος, όπως και το ηλικιωμένο όχημα!

Πάντως, τα περί ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας στην Αχαρνών με 20 χλμ/ώρα και στην Πατησίων με 30 είναι πολύ σχετικά (δεν λέμε ότι θα το πάει στην Εθνική, άλλωστε εκεί δεν μπαίνει και το ίδιο, θα φοβηθεί και θα στηλώσει τα πόδια!).

Όσο για το χτύπημα στα μαλακά, μερικοί πληρώνουν για μασάζ, powerplate και τα σχετικά. Ιδού λοιπόν μέθοδος δωρεάν! Κι άμα έχεις και καμιά πέτρα στο νεφρό, σου κάνει και λιθοτριψία! (αλήθεια, δίχρονο κινητήρα είχε;)

Τώρα για το BMW CS Concept, λέγαται ότι θα αποτελέσει την βάση για την νέα σειρά 8 της BMW, που θα έχει σπορτίφ χαρακτήρα. Όντως πανέμορφο. Πώς τα καταφέρνουν και διατηρούν τον σχεδιαστικό χαρακτήρα στην BMW, παρά τς συνεχείς μεταμορφώσεις...

Univers said...

Squarelogic,

Παρεμπιπτόντως η διεύθυνσή σου IP άλλαξε μετά από μέρες.

Spitogata said...

Τόσο εντύπωση σου έκανε ο Fiatιδης μου ; Σε πάω βόλτα - free ride όποτε θέλεις. Την κέρδισες επάξια.

Τα αυτοκίνητα ανεξαρτήτου ηλικίας αντιπροσωπέυουν το μεράκι του οδηγού τους. Τι θα έλεγες αν ήξερες ότι ο κινητήρας του είναι 1400 κυβικά και πιάνει τα 160 στην εθνική; ANETA!

Univers said...

Απίστευτο! Ακόμα πιο απίστετο ότι χωράει μία τίγρης (έστω και εξημερωμένη) στο σαλόνι του!

ΥΓ.: Μπορεί να έχουμε Fiatάκι, αλλά από λειτουργικό τελευταία λέξη! Windows Vista παρακαλώ! (σύμφωνα με τα κατασκοπικά μου)

Dion.M. said...

Αυτό που μου έχει κάνει εντύπωση με αυτό το αυτοκίνητο, είναι το πόσο μπροστά σχεδιαστικά ήταν από την εποχή του.

Μόλις πριν από λίγα χρόνια άρχισαν να σχεδιάζονται μικρά αυτοκίνητα πόλης όπως το Smart, Toyota aygo (αυγό), Pegeot 107, Citroen C1 κ.λ.π.

Αυτό το φιατάκι έχει σχεδιαστεί 40 χρόνια πρίν, ίσως και περισσότερο.

Φαντάζομαι ότι όταν σχεδιάστηκε, το βασικό κριτήριο ήταν η οικονομία και όχι η έλλειψη χώρων στάθμευσης, όπως συμβαίνει με τα μοντέρνα αυτοκίνητα πόλης.

Αν είχα ένα τέτοιο αυτοκίνητο, θα έκανα τα πάντα για να το διατηρήσω σε λειτουργία και σε καλή κατάσταση.

Επειδή δεν είχα, αγόρασα ένα C1, για την κίνησή μου αποκλειστικά στην πόλη, που μου έχει ευκολύνει την ζωή.

Univers said...

Πραγματικά, dion.m, το αυτοκίνητο αυτό είναι συμπαθέστατο και με σημερινά αισθητικά/σχεδιαστικά κριτήρια.

Ίσως γιατί οτιδήποτε μικρό και με αμβλείες γραμμές ξυπνά τα μητρικά/πατρικά ένστικτα του ανθρώπου και προκαλεί συμπάθεια και στοργή (από τα μικρά άλλων ζώων μέχρι τις μινιατούρες αψύχων αντικειμένων).

Πάντως το blog μου, με δύο αιλουροειδή, κινδυνεύει να μετατραπεί σε Fort Broyard!